
Human Rights Centre Memorial's lawyer Tatiana Glushkova on the freedom of press in the Russian Federation  
March 22th, 2018. Strasbourg 

Madame Chair, Deputies,

I am from Moscow-based Human Rights Centre “Memorial”, a human rights organization working in several regions of Russia, including the North Caucasus, since 1992, and I will speak about the situation with press freedom in Russia.

According to the annual Press Freedom Index compiled by Reporters Without Borders, Russia ranks 148th out of 180 countries, trailing behind such countries as Zimbabwe and Venezuela. There has not been a year since 2012 when new laws increasing the state’s control over the media landscape were not introduced. 

The 2014 restrictions on foreign investment reduced the permissible percentage of foreign ownership of any media outlet to 20 percent. These amendments forced major foreign media holdings to leave the Russian market, which accentuated the vulnerability of independent media and resulted in editorial policy changes of some media outlets, such as the Russian language version of Forbes. 

Since the adoption of the notorious “foreign agents’” law in 2012, the most prominent NGOs advocating for journalists and media freedom, such as Mass Media Defense Centre, Regional Press Institute and Glasnost Defence Foundation, were designated “foreign agents”, which means “spy” in Russian. In August 2016, the prosecutor general’s office labeled the U.S.-based Media Development Investment Fund, which assists independent news outlets in countries around the world, as an undesirable organization. According to a law signed in 2015 anyone cooperating with an undesirable organization can face up to seven years in prison.

In late November 2017 the “foreign agents’ law” was extended to media outlets. The law stipulates that should a foreign media outlet be designated a foreign agent, it must comply with the requirements of the “foreign agents’ law”, which include submitting regular reports to the Ministry of Justice and labeling publications with a “foreign agent” label. However, the definition of the term “media outlets” provided by the law is broad enough to be applied to not just media outlets or individual bloggers, but also to social media platforms and academic or nongovernmental organizations. The law also fails to explain the basis on which the government chooses which foreign media it designates foreign agents. 

State officials and high-ranking businessmen often sue media outlets for criticizing them or publishing anticorruption investigations. Such cases are often lost by the media. The example of “Vedomosti”, Russia’s prominent, critical business newspaper, is very illustrative in this regard. In June 2016 Vedomosti published an investigative report claiming that Igor Sechin, the head of state-owned oil company Rosneft, owns more than seven acres of land in a luxury suburb outside Moscow and is building a house there. Sechin sued the newspaper for defamation and won the case. The courts ruled that publishing this information constituted an interference with his private life. The judgment was delivered in September 2016 and upheld by the appeal court in November. The same month Vedomosti chief editor Tatiana Lysova announced her decision to resign.
The laws passed since 2012 imposed serious restrictions not only on the press freedom but on freedom of expression in general. This includes re-penalizing defamation, penalizing “offending the feelings of religious believers”, “inciting separatism” and “rehabilitation of Nazism”. The broad and vague wording of these laws allows them to be used selectively and arbitrarily. Thus, the law criminalizing “inciting separatism” is often used to prosecute critics of Russia’s actions in Crimea, and the law establishing liability for “rehabilitation of Nazism” is broad enough to punish for reposting an article stating that USSR and Germany invaded Poland together in 1939.

In the last 5 years Russian authorities have also stepped up measures aimed at bringing the Internet under greater state control. The criteria used as grounds for blocking access to a website without reference to the courts have grown steadily since the first blacklist was drawn up in 2012. Since September 2015 website operators and service providers are required to store and process personal data of Russian citizens on servers located inside Russia only. The law applies to email services, social networks, and search engines, such as Facebook and Google. The so-called “Yarovaya laws” named for their key author, MP Irina Yarovaya, compel telecommunications and internet service providers to retain all communications records for six months and all metadata for three years, enabling security services to access the information on request and without a court order. The Yarovaya amendments also require companies to provide security authorities the “information necessary for decoding” electronic messages.

In December 2017 a popular online messenger Telegram was fined with approximately 11 300 euros for refusal to hand out the users’ encryption keys to the Federal Security Service. On March 20, that is this Tuesday, Roskomnadzor, the state regulatory agency for telecommunications, informed Telegram that the messenger will be blocked within the next 15 days should the company stand by its refusal.

Two more laws aimed at restricting Internet anonymity and usage of blocked websites were passed in 2017. The first one requires companies registered in Russia as “organizers of information dissemination”, including online messaging applications, to identify their users by their cell phone numbers and prohibits them from working with unidentified users. The second one prohibits owners of VPN services and internet anonymizers from providing access to banned websites and empowers authorities to block sites which provide instructions on how to circumvent government blocking. There have not been any reports on implementation of these laws so far, but their negative impact on the media freedom in Russia is more than obvious.

In Chechnya, even the mildest criticism of Ramzan Kadyrov policies carries risk of public humiliation, violence or prosecution. In March 2016, a group of masked men attacked a minibus carrying Russian and foreign journalists traveling to Chechnya, beat the journalists, and burned the bus. The investigation into this case has been suspended and resumed several times, and charges have been brought against anyone yet. In 2017, the Speaker of the Chechen Parliament, Magomed Daudov, posted threats to Gregory Shvedov, the editor-in-chief of Caucasian Knot, an independent online news site that covers the Caucasus, on the social media. Shvedov applied to the Investigative Committee with regard to the threats. There is no information on any activities undertaken with regard to his application. On 16 April 2016 Zhalaudi Geriev, a journalist with Caucasian Knot, disappeared on his way to the Grozny airport. Afterwards, the police reported him to be arrested and charged with marijuana possession. Geriev was sentenced to a 3-years imprisonment. On 9 January 2018 the same charges were brought against a colleague of mine, Oyub Titiev, Grozny director of Memorial. We have no doubt that Oyub is being punished for his work on disclosing human rights violations of Kadyrov’s regime. We highly appreciate the European Parliament resolution of 8 February on Oyub’s case and would like to draw the EU member states’ attention to the need to take follow-up actions with regard to this resolution, and especially to call on the Russian authorities to transfer the investigation of both the case against Oyub and his charges against the policemen to the federal level.

Thank you.
Этот материал выпущен МОО ПЦ "Мемориал", который внесен в реестр, предусмотренный ст. 13.1.10 ФЗ "Об НКО". Мы обжалуем это решение.

